مادر ، عجیبترین فیلم سال ۲۰۱۷

فیلم های ساخته “دارن آرونوفسکی” عیجیب ، گیج کننده و حتی آزار دهنده هستند ، اما هیچ یک از ساخته های وی به اندازه فیلم “مادر” این معانی را در خود جای نداده است .

{توجه متن زیر حاوی اسپویلر برای فیلم “مادر” میباشد}

فیلم “مادر” یک اثر تمثیلی درباره خداوند و آفرینش جهان هستی می باشد که در ماه سپتامبر امسال اکران شد و خیلی سریع تبدیل به سوژه ای در بین اهالی سینما و دوستداران فیلم جهت بحث و گفتگو درباره آن شد ، فیلم با بازی “جنیفر لارنس” در نقش مادر و “خاویر باردم” در نقش یک شاعر با مضمون دانای عالم و خالق مورد پرستش یا همان خداوند است که درواقع اگر بخواهیم وقایع فیلم را شرح دهیم امری تقریبا غیر ممکن است ، با توجه به تغییر دورنما های فیلم با این کار فقط کاراکترها را به اعماق جهنم هدایت میکنیم.

هرچند وقت یکبار صنعت فیلم سازی شاهد فیلمی عجیب مانند “مادر” می باشد که باعث ایجاد چند دستگی در مخاطبان می شود. برخی ادعا دارند که به طور کامل متوجه شدند “آرونوفسکی” قصد داشته چه چیز را به خورد مخاطب بدهد و عاشق فیلم شده اند ، برخی دیگر ادعا دارند متوجه فیلم شده اند اما از آن متنفرند و بعضی دیگر هم می گویند متوجه منظور فیلم نشده اند لعن و نفرین خود را روانه آن کرده اند.

فیلم “مادر” به دو دلیل عمده مورد توجه قرار گرفته ، اول آنکه فیلم به قدری مبهم است که هرکس برداشت خود از هرگوشه فیلم را داشته باشد ، و دوم آنکه بسیار ساده قابل نقد و مجادله با دیگر افراد است . زمانی که فیلم اکران شد “آرونوفسکی” در مصاحبه با “Volture” اعلام کرد که بیشتر مردم بعد از دیدن فیلم از من متنفر خواهند شد و حتی دیگر دوست نخواهند داشت به من نگاه کنند ، پس به نوعی “آرونوفسکی” از روی قصد فیلمی ساخته که چند دستگی بین مخاطبان ایجاد کند ، قصد او ساخت یک بلاک باستر موفق در سینما نبوده بلکه فقط فلسفه شیطانی خودش را به تصویر کشیده است . وی قصد داشته فیلمی با موضوعیت تمثیلی مذهبی بسازد تا پیامی راجب به نابودی زمین را به اشتراک بگذارد اما این موضوعی نبود که مخاطبان را برای هفته ها وادار به بحث و صحبت راجب فیلم کند .

این ۳۰ دقیقه پایانی فیلم که شامل صحنه وحشیانه خورده شدن یک بچه (همان Chosen One خودمان یا به عبارتی فرد برگزیده) و نحوه صحبت و برخورد با شخصیت “جنیفر لارنس” در فیلم بود که باعث این همه تنش و صحبت راجب فیلم شد که بعضی با خود این سوال را مطرح میکردند ایا واقعا این نحوه ساخت فیلم لازم و درست بوده یا خیر ؟ به هر حال به دور از اینکه شما از فیلم خوشتان آمده یا از آن تنفر دارید ، راجع به آن بحث گفتگو کردید یا خواهید کرد، از هرکسی که فیلم را دیده هم بپرسید متوجه میشوید تقریبا همه آنها کاری که ما کردیم را کرده اند یعنی ، بعد از دیدن فیلم به سراغ اینترنت رفته اند و نقد هایی راجب فیلم خوانده اند تا احتمالا نکاتی که فراموش کرده اند را به خاطر آورند سپس برداشت خودشون را با بقیه افرادی که فیلم را دیده اند به اشتراک گذاشته اند.

این شور و هیجان صحبت راجب فیلم “مادر” فیلم های بلاک باستری مانند “جنگ ستارگان” و “انتقامجویان” که راجع به آنها صحبت میشود تفاوت بساری دارد. بحث و گفتگو درباره فیلم “مادر” از این فاز که آیا این فیلم ، فیلم خوبی بوده یا فیلم بدی بوده یا فیلم سعی کرده به طوری مدیریت شده مخاطبان را درباره صحنه های آزاردهنده ای که در فیلم وجود دارد راضی نگه دارد، خارج است ! بحث اصلی راجع به سهم آرونوفسکی از سینما و حد و مرزهایی است که میبایست قبل از ساخت فیلم رعایت شود . هیایویی که بر سر فیلم “مادر” به راه افتاد به افکار گذشته “آرونوفسکی” و اهدافی که داشته باز میگردد که البته حتی به مرور زمان و با هر مصاحبه آنها نیز تغییر کردند.

به گفته “بن کوچرا” تحلیلگر فیلم سایت “polygon” موضوعی که فیلم “مادر را جالب و غیر قابل توضیح ارائه میدهد ، پیامی است که “ارونوفسکی” قصد داشته آن را بیان ولی ما به سادگی از کنار آن گذشتیم وی افزود من خیلی توجیح نشدم که “ارونوفسکی” قصد داشت با این فیلم چه چیز را به اطلاق کند از طرفی این حرکت که بخواهد به همه ما بقبولاند از آن چیزی که خودش بوده جدا شده و سبکی جدید و نا متعارف را پیش گرفته است ، عجولانه و ساده بوده . ضمن آنکه زمانی که فیلم را در سینما میبینید قصد و هدف “آرونوفسکی” به طور کامل بی معنی جلوه میکند ، فیلم “مادر” از لحظ جلوه های بصری با شکوه است اما با همین حال از اذیت و آزار تماشگران دست نمیکشد ، و همچنین بازی “جنیفر لارنس” که به قدری نقش خود را عمیق ایفا کرده که تا مغز استخوان آن را حس خواهید کرد . فیلم پر از کنایه های مذهبی و تمثیل است تا شما چیزی حس کنید یا پیام فیلم را هرچقدر هم منزجر کننده باشد بگیرید ( که نمیگیرید) .

“مادر” قطعا بدترین فیلم سال ۲۰۱۷ نیست ( همچنین با بهترین فیلم سال از اینجا تا سیاره مریخ فاصله دارد) قطعا عجیب ترین فیلم نیست ، و بهترین یا بدترین فیلم “آرونوفسکی” نیز به حساب نمی آید درواقع تنها چیزی که این فیلم کسب کرده ، بحث و جدل راجع به آن احتمالا برای مدت چند ماه است. همچنین مفهوم فیلم بر روی بحث های مذهبی ، سیاسی و اجتماعی شکل گرفته حول محور این فیلم توسط عوام تاثیر بسیار شدیدی خواهد داشت .

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *