پلنگ سیاه و الگوی آن برای علم

یکشنبه 1 تیر , 1399

بارها گفته شده است که فیلم مارول پلنگ سیاه یک نقطه عطف مهم است.این فیلم توانسته است موفقیت های شایسته ای از سوی منتقدان کسب کرده در سراسر جهان، جوایز زیادی شود. همچنین این واقعیت که black panther نخستین فیلم در ژانر ابرقهرمانی است که در جوایز اسکار بهترین فیلم را معرفی کرده است، موضوعی مهم است. اما، جنبه اصلی تأثیر فرهنگی آن که کمتر مورد بحث قرار می گیرد. سرانجام یک فیلم بلند با بازی یک شخصیت ابرقهرمان سیاه پوست، بخشی از جهان سینمایی مارول شد – اجرای موفقیت آمیز از فیلم های درهم تنیده که در سال ۲۰۰۸ با “مرد آهنین” آغاز شد. در حالی که فیلم های ابرقهرمانی دیگری نیز با شخصیت اصلی سیاه – “Hancock” (وجود دارد). ۲۰۰۸) ، “تیغه” (۱۹۹۸) ، “اسپاون” (۱۹۹۷) یا حتی “مرد شهاب سنگ” (۱۹۹۳) – این فیلم به دلیل افزایش قابل توجه اخیر فیلم ابرقهرمانی از حاشیه طرفداران خاص به طرفداران عمومی بسیار حائز اهمیت است.

Black panther و حواشی آن

و بالاتر از همه ی این ها نکته ی جالبی درباره ی پلنگ سیاه وجود دارد که بیشتر افراد ممکن است به آن توجه نکنند و آن نکته این است که این فیلم در واقع شخصیت هایی دارد که دانشمند و مهندس هستند. به علاوه، اتفاقاتی که در این فیلم می افتد تماما در ارتباط با علم هستند و این باعث شده است بلک پنتر یکی از دانشمندان ابرقهرمان محبوب مارول شود. البته تونی استارک (مرد آهنین) و رید ریچاردز (آقای شگفت انگیز) نیز جزو لیست دانشمندان مارول قرار می گیرند. به طور کلی وجود شخصیت ابرقهرمانی سیاه پوست بسیار عجیب است اما اینکه این شخصیت دانشمند باشد نیز باعث عجیب تر شدن قضایا می شود.

پلنگ سیاه از زمان نوشته شدن در سال ۱۹۶۶ چالش های مختلفی را در مقابل خود داشت. در واقع بلک پنتر، تی چالا نام دارد که پادشاه یک کشور خیالی آفریقایی به نام واکاندا است که این کشور بسیار ثروتمند و پیشرفته است. میزان علم این کشور به حدی است که حتی تکنولوژی رید ریچارد سردسته ی گروه چهار شگفت انگیز نیز در برابرش شوخی به حساب می آید. خود تی چالا یکی از نوابغ سرزمین خود به حساب می آید و در فیزیک و حیطه های دیگر علمی بسیار قدرتمند است. او همچنین یک ورزشکار برجسته و مسلط به هنر های رزمی متعدد است. مشخص است که او رشد کرده است تا بتواند عضوی از گروه انتقام جویان و کمکی برای جامعه ی بشری باشد.

فیلم پلنگ سیاه

نکته اصلی در اینجا این است که توانایی علمی عالی قهرمان ما و کشورش ریشه در عملکرد خوب و معنادار اما مشکل ساز برای اختراع شخصیت های سیاه مناسب برای حمایت از داستانهایی دارد که در درجه اول شخصیتهای اصلی آن سفید هستند. مخاطبان گسترده قهرمانان سیاه پوستی را می بینند – اعم از زن و مرد – که با استفاده از توانایی علمی خود برای حل مشکلات جهان، در یک سطح بی نظیر عملکردی عالی از خود نشان می دهند. تحقیقات نشان داده است که چنین نمایشی می تواند تأثیر مثبتی در علایق، چشم انداز و مسیرهای شغلی بینندگان داشته باشد.

منبع: theconversation.com

محصولات مرتبط

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *