دنیای سینمایی مارول و تاثیر آن بر سینما

شنبه 3 خرداد , 1399

دنیای سینمایی مارول یا MCU، بنیانگذار فیلم های موفقی مانند انتقامجویان و نگهبانان کهکشان است و صاحب مارک های تجاری مختلفی مانند مارول کمیک با شرکت استن لی نیز است. MCU توسط Marvel Studios تاسیس شده است و هم اکنون تحت مالکیت شرکت دیزنی قرار دارد. این کمپانی جهان به هم پیوسته از فیلم ها، ۲۳ فیلم در حال حاضر را در کارنامه ی خود دارد که که این سری در سال ۲۰۰۸ با مرد آهنین مارول آغاز شد. دنیای سینمایی مارول توانسته است بزرگترین سری فیلم های روایی مرتبط به هم را در تاریخ سینما بسازد.

از بیست فیلم پرفروش تمام دوران سینما، شش فیلم به مجموعه فیلم های MCU متعلق است و همچنین بیش از ۲۲.۵ میلیارد دلار در طول ۲۳ فیلم این شرکت بدست آورده شده است.اما چرا این قضیه قابل توجه است؟ ما قبلاً با فیلم های جنگ ستارگان و هری پاتر سری فیلم های به هم مرتبط را دیده ایم اما فیلم های مارول تفاوت های عظیمی دارند.

تاریخچه ی دنیای سینمایی مارول

در سال ۱۹۹۸ مارول استودیو فیلم Blade را با بازی وسلی اسنیپس ساخت که این فیلم با موفقیت روبرو شد. مارول کمیک سپس دچار مشکلات اقتصادی شد و شروع به دادن مجوز به شرکت هایی مانند سونی و فاکس برای ساخت فیلم درباره ی محبوب ترین شخصیت های خود مانند Spiderman و X-Men کرد.

درآمد حاصل از موفقیت این فیلم ها بود که مارول را از ورشکستگی نجات داد و به رهبری کوین فیگی که تهیه کننده  اجرایی در هر فیلم مارول دارای مجوز  استودیوی سونی یا فاکس بود، تصمیم گرفت تا شخصیت های باقی مانده مانند ثور و مرد آهنی را خودش روی صحنه ببرد و برای رسیدن به این هدف دنیای سینمایی مارول را تاسیس کرد.

در ماه می سال ۲۰۰۸، مرد آهنین در سینماها اکران شد و MCU رسما متولد شد. این فیلم توسط پارامونت پیکچرز توزیع شد و همچنین این شرکت دارای حق توزیع مرد آهنین، مرد آهنی ۲ ، ثور و کاپیتان آمریکا: اولین انتقام جو بود. سپس در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹، شرکت والت دیزنی Marvel Entertainment را با قیمت ۴ میلیارد دلار خریداری کرد. بعداً دیزنی حقوق توزیع مرد آهنین، مرد آهنی ۲ ، ثور و کاپیتان آمریکا: اولین انتقام جو را نیز از پارامونت خریداری کرد.

مارول

گرچه بسیاری به جنگ ستارگان، هری پاتر، جک رایان و سایر سری فیلم های تخیلی علاقه مند هستند، آنچه که MCU توانست طی ۱۱ سال و ساخت ۲۳ فیلم انجام داده است هیچ رقیبی ندارد. نه تنها فیلم های بسیار زیادی در طی چنین مدت زمانی کوتاه ساخته است، بلکه شخصیت های داستان و روندهای داستانی بسیار متنوعی را نیز معرفی کرده است که که منبع اصلی آن ها کتاب کامیک Marvel هستند، آنچه که مارول، کوین فیگی و تیمش در مارول انجام دادند، در واقع پیش بردن همزمان و متقاطع یازده خط داستانی متفاوت است. دنیای سینمایی مارول نه تنها در حال تولید فیلم های پرفروش است، بلکه سریال های تلویزیونی نیز تولید می کند که اکثر آن ها در پلتفورم دیزنی پلاس به نمایش گذاشته می شوند.

منبع: thedisinsider.com

محصولات مرتبط

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *