رابرت داونی سینیور ستاره هالیوود درگذشت

پنج‌شنبه 17 تیر , 1400

رابرت داونی سینیور (Robert Downey Sr) با سابقه بازیگری، نویسندگی، تهیه کنندگی، کارگردانی و حتی فیلم‌برداری در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

رابرت داونی سینیور ستاره هالیوود درگذشت

 شاید بیشتر سینمادوستان جوان‌تر او را به عنوان پدر رابرت داونی جونیور بشناسند، اما او یکی از سرشناس‌ترین افراد زمان خود بود. او آخرین بار در در سال ۲۰۱۱ و برای فیلم Tower Heist با بازی ادی مورفی و بن استیلر، روی پرده نقره‌ای سینما ظاهر شد. رابرت داونی سینیور پس از کارگردانی هفتمین فیلم خودش با نام Putney Swope توانست توجهات را به خودش جلب کند.

این فیلم کمدی در سال ۱۹۶۹ سعی در مبارزه با نژاد پرستی و فساد شرکت‌های بزرگ داشت. در سال ۲۰۱۶ سازمان ثبت ملی فیلم (National Film Registry)، Putney Swope  را به خاطر اهمیت فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی به رسمیت شناخت.

رابرت داونی سینیور همچنین از اعضای خانواده خودش برای نقش‌های کوچک‌تر فیلم‌هایش استفاده می‌کرد. از این رو رابرت داونی جونیور در ۵ سالگی با فیلم Pound فعالیت هنری خودش را آغاز کرد. این فیلم‌ساز سرشناس به صورت کلی ۲ مستند، سه فیلم کوتاه، یک فیلم برای تلویزیون، سه قسمت از سریال The Twilight Zone، مینی سریال Tales in the City و دوازده فیلم را کارگردانی کرده است. آخرین ساخته او به سال ۱۹۹۷ برمی‌گردد که فیلم کمدی رمانتیک Hugo Pool را کارگردانی کرد.

اهمیت رابرت داونی سینیور فقط ساخته‌های او نیستند و او منبع الهام نسلی از فیلم‌سازان جوان‌تر بود. به عنوان مثال پل توماس اندرسون (Paul Thomas Anderson)، کارگردان There Will Be Blood و Phantom Thread، از جمله کسانی است که در گذشته به این موضوع اشاره کرده بود.

منبع: wegotthiscovered

محصولات مرتبط

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *